fredag 18. januar 2013

Super lett DIY - pimpe konvolutter

Jeg må innrømme at inntil for nylig, så hadde jeg godt nok hørt om Pinterest, men visste ikke så mye om hva det nå egentlig var. Det har Betina med bloggen Hos Frøken Jensen, gjort noe med! Hun viste meg nemlig SIN inspirasjonsside på Pinterest, og da var jeg vel egentlig solgt. Se hennes velfylte inspirasjonsside *her*! 

I min nye iver over å ha oppdaget dette utømmelige universet av gode idéer, har jeg forsøkt meg på et morsomt klippe - lime - prosjekt: Hvordan gjøre vanlige, litt kjedelige konvolutter fargerike og fine!
 

Jeg fikk idéen et eller annet sted på Pinterest (uha, det er så mange, at jeg dessverre har glemt hvor). Siden jeg har gjort litt om på oppskriften, så tillater jeg meg å vise min super-forenklede DIY på disse konvoluttene her:

Du trenger: 
 
Papir med ønsket mønster
Egnet saks
Lim (jeg brukte vanlig limstift)
Kjedelige konvolutter

1. Lag en mal / skabelon, litt større enn det øverste stykket av din konvolutt. Dette er fort gjort.

2. Bruk malen / skabelonen din til å tegne rundt på ønsket stykke papir - KLIPPE, KLIPPE.

3. Lim papirstykket på den øverste delen av konvolutten - følg limkanten.

 Og VIPS - ferdig pimpet konvolutt! 
Her har jeg brukt fint papir fra Rie Elise Larsen, kjøpt *her*

Dette kan du med hell også gjøre med ♥ retro stoff ♥

 SUPER måte å få brukt litt stoffrester på! 


 Nå blir det ekstra gøy å sende kort! : )

Ha en kjempefin helg!

Klem fra Marthe



18 kommentarer:

  1. Ej hvor er de bare SÅ fine :o) Især dem med stof. Men bliver konvolutterne ikke ret tunge af, at man limer stof inden i dem? Jeg tænker bare på porto. Den stiger jo alt efter vægten af brevet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kære Helene
      Ja, de bliver virkelig smukke på den her måde. Sjove at lave, var de også :) Mht til vægten, så blev jeg da nødt til at checke, og det viser sig at det ikke udgør den store forskel i vægt med sådan et lille stofstykke der bliver limet på :) Det lille stykke vejer kun 1-3 gram, altså ikke noget at tale om, synes jeg :)

      Dejlig weekend til dig, Helene!

      Knus Marthe

      Slett
  2. Super god ide, når det skal være til noget særligt:-)

    Kh
    Anna

    SvarSlett
    Svar
    1. Kære Anna
      Ja, da jeg så ideén, fik jeg straks lyst til at gå i gang med at pimpe en lille stak kedelige kuverter jeg havde liggende! Det hele bliver lidt sjovere, på en ganske enkel måde :-)

      Rigtig god weekend!

      Knus Marthe

      Slett
  3. super fint - skal jeg da gøre de få gange om året når jeg sender et rigtigt brev :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kære Sandra
      Ja, ikke? Det bliver du jo nesten nødt til nu, ja ;-)

      Rigtig god weekend!

      Knus Marthe

      Slett
  4. Så utrolig flotte de ble! Så lurt! Nå fikk jeg lyst til å klippe og lime jeg også. :) Tusen takk for inspirasjon!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Anna
      Koselig at du ble inspirert! Det er morsomt med slike små prosjekter som gir så synlig og fint resultat :-) Det er jo ikke alltid man har tid til de helt store prosjektene i hverdagen, da er dette et fint, lett prosjekt!

      Ha en fin-fin helg videre!

      Klem Marthe

      Slett
  5. Hej Søde Marthe
    Dine kuverter er da bare blevet så flotte, det kribler da helt i fingrene for at komme igang.. og så med stof.. ville elske at åbne sådan en...
    God weekend til dig...
    Smil Lone

    SvarSlett
    Svar
    1. Kære Lone
      Dejligt at du også blev inspireret! Jeg fik også helt lyst til at sætte i gang, da jeg faldt over denne idéen på Pinterest! Alba er syg med feber, og jeg har ikke så meget tid til at sy lige de her dage, og så var det her et perfekt, lille projekt, jeg kunne lave indimellem trøst og at have hende på armen ;-)

      Ønsker dig en rigtig god weekend videre!

      Knus Marthe

      Slett
  6. Ihhh altså hvor er det bare smart, det skal jeg huske...
    God weekend
    Kh Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Kære Anja
      Enig, en flot måde at få pimpet noget kedeligt på, samt at man får brugt af sine stofrester ;-)

      Også riktig god weekend til dig!

      Knus Marthe

      Slett
  7. Så utrolig smart :-) skal tenke på det engang. Når jeg har tid til overs. Hehe.

    Ha en fin helg Marthe!

    Klem Lene

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lene
      Ja, det gir en flott synlig forandring som ikke tar så altfor lang tid! Det liker vi : )

      Ha en fin helg videre, du også!

      Klem Marthe

      Slett
  8. Kære Marthe, NU er du også blevet lokket i fordærv ;D Pinterest er et faaaarligt sted ;D en rigtig tidsrøver, men skønt slaraffenland af herlige ideer.
    Konvolut-ideen er super fed...åhhh kunne godt bruge flere timer i døgnet....damn den pinterest.....og så smutter jeg liiiige ind og tjekker den inspirations-side du har linket til....for tænk hvis jeg overså en fed ide ;D

    SvarSlett
    Svar
    1. Kære Lene
      Ja, det er helt sikkert! Synes blog-land i sig selv, er et farligt sted ;-) så efter jeg opdaget hvad Pinterest er, har jeg da virkelig rodet mig ud i noget... :/

      Ja, Betina`s side, er bestemt et kig værdt! held og lykke, og pøj-pøj med det ;-) faaarligt...

      Dejlig weekend til dig!

      Knus Marthe

      Slett
  9. Hvor er det en SUPER ide Marthe!!! Det skal jeg altså prøve. Tror jeg skal sende et fint personligt brev til veninderne - snart :-) Tak for inspirationen

    SvarSlett
    Svar
    1. Kære Mette
      Enig,-en rigtig god og sjov måde at få lyst til at sende et kort eller et brev :-) Og så tager det altså ikke ret lang tid, og det gør jo ikke noget i en travl hverdag ;-)

      Kan du have en rigtig god weekend videre!

      Knus Marthe

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...